fbpx

BRON: RVO.nl

Nederlandse laadpalen, trucks en bussen verkopen goed in binnenland en buitenland. Bedrijven uit ons land verdienen hier jaarlijks zo’n € 5 miljard aan. En het aantal groene Nederlandse banen stijgt flink en verdubbelt naar verwachting in 2025. Dit staat in het op 7 juni 2021 gepubliceerde onderzoek ’Rapport Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer 2020 – Ontwikkelingen in de Nederlandse EV-sector‘. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.


Ontwikkeling economische indicatoren EV-sector 2008-2020

Elektrisch vervoer is goed voor de economie

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “De komende jaren gaan we vol aan de slag om het vervoer verder schoon te maken. Daar plukken we allemaal de vruchten van. Niet alleen goed voor het klimaat en onze schone lucht, maar ook voor onze portemonnee. En voor mensen op zoek naar werk. De komende jaren komen er duizenden banen bij in de sector elektrisch vervoer.”

Economische waarde stijgt snel

Nederland verdient aan elektrisch rijden inmiddels bijna het dubbele van 2018 (toen ruim 3 miljard). De groei zit zowel in Nederland als in het buitenland. Het is voor een belangrijk deel afkomstig van schone voertuigen zoals vrachtwagens, elektrische bussen en waterstoftrucks. Maar ook de verdiensten aan laadinfrastructuur stijgen.

—————————

EVConsult heeft het rapport in samenwerking met RVO en in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgevoerd. De resultaten van de Enquête verdienpotentieel elektrisch vervoer en analyse door CBS vormen de basis voor de economische indicatoren in het rapport. EVConsult heeft het rapport opgesteld op basis van interviews met marktpartijen uit de verschillende marktclusters en de brancheverenigingen uit de sector vertegenwoordigd in het Formule E-Team (FET).

Emma van Bree en Bram Leusink, die namens EVConsult bij het onderzoek betrokken waren zijn eensgezind: het onderzoek laat zien dat Nederland niet alleen investeert in elektrisch vervoer vanwege de voordelen voor de luchtkwaliteit en nationale klimaatdoelen, maar dat er ook een economisch vitale sector is ontstaan. Bram Leusink: “De EV-sector in Nederland zet inmiddels € 5 miljard op jaarbasis om en plukt zo de vruchten van de mobiliteitstransitie”. Emma van Bree voegt toe: “We zien dat het hard groeit. Tegelijkertijd is er nog veel te doen in de sector, naast elektrische personenvoertuigen en laadinfrastructuur, om de ambities voor zero emissie vervoer waar te maken.” Er zit nog veel potentie voor groei in de EV-sector voor bedrijven die zich toeleggen op productie en ontwikkeling van batterijen en de toeleverende industrie voor de (Europese) Automotive sector.

Het nieuws over de ontwikkelingen bleef ook de Nederlandse media niet onopgemerkt