Met een achtergrond in Technische Bestuurskunde en Civiele Techniek staat Irene Overtoom aan de voorhoede van de transitie naar emissieloos bouwen. Als consultant bij EVConsult zet ze zich dagelijks in voor innovatieve oplossingen die bijdragen aan een groenere bouwsector. “De bouwsector heeft een unieke mentaliteit: als het emissieloos moet, dan doen we dat gewoon. Die praktische aanpak inspireert mij enorm.”
Van zonneboot naar emissieloos bouwen
Irene’s passie voor duurzaamheid begon al vroeg. “Tijdens mijn studietijd in Delft heb ik een jaar lang in het managementteam gezeten van een studententeam dat een zonneboot ontwikkelde”, vertelt ze enthousiast. “We behaalden de hoogste snelheid ooit met een zonneboot, 55 kilometer per uur. Het was een jaar vol leren: van techniek en financiën tot marketing en samenwerking.”
De brede basis die in Delft werd gelegd, bracht Irene op het pad van duurzame mobiliteit en emissieloos bouwen. “Ik begon mijn carrière in de infrasector om me vervolgens bij EVConsult te ontwikkelen op het gebied van elektrisch vervoer. Toen ik de kans kreeg om me te verdiepen in schoon en emissieloos bouwen, merkte ik dat alles wat ik eerder had gedaan samenkwam.”
De voordelen van emissieloos bouwen
Emissieloos bouwen is niet alleen een oplossing voor de stikstofproblematiek, maar biedt ook voordelen voor bedrijven en de samenleving (zie het artikel over de voordelen van emissieloos bouwen). Irene licht toe: “Het verbetert niet alleen de luchtkwaliteit op en rond bouwplaatsen, maar leidt ook tot innovatie in bouwlogistiek en materieel. Daarnaast zien we dat bedrijven die vroeg inspelen op deze trend concurrentievoordeel behalen.”
Het ontbreekt echter niet aan uitdagingen. “De beschikbaarheid van emissieloos bouwmaterieel blijft een groot obstakel,” legt Irene uit. “Nederland is een kleine speler in de wereldwijde markt, en hoewel we vooroplopen in deze transitie, is de schaal van productie nog niet toereikend.”
Netcongestie: een cruciale factor
Een ander struikelblok is de energievraag op bouwplaatsen. “Waar laadpunten voor personenauto’s een relatief constante vraag hebben, is de energiebehoefte van bouwplaatsen tijdelijk, geconcentreerd en hoog. Dit vereist slimme oplossingen en een proactieve planning.” Irene benadrukt dat samenwerking tussen opdrachtgevers, aannemers en eigenaren van netaansluitingen essentieel is.
Bij EVConsult is Irene nauw betrokken bij het ontwikkelen van innovatieve strategieën om dit probleem aan te pakken. “Door bestaande aansluitingen te gebruiken, bijvoorbeeld van nabijgelegen onderstations, kunnen we tijd en kosten besparen. Maar dit vergt een nieuwe manier van denken en meer betrokkenheid van opdrachtgevers.”
Standaardisatie: een gedeelde verantwoordelijkheid
De bouwsector staat nog in de kinderschoenen als het gaat om de elektrificatie van materieel. “Net zoals bij de eerste elektrische auto’s, ontbreekt het in deze sector nog aan standaardisatie. Veel materieel werkt nu met afwijkende stekkers en laadmethoden, wat leidt tot communicatieproblemen met laadpalen. Dit vertraagt de transitie en veroorzaakt onnodige kosten.”
Om dit probleem aan te pakken, werkt Irene samen met overheden, aannemers, fabrikanten en laadpaalexploitanten aan oplossingen. “Ik was onlangs op een internationaal congres waar we met alle betrokken partijen, van machinebouwers tot batterijproducenten, spraken over standaardisatie. Het is mooi om te zien hoe enthousiast iedereen is om samen te werken.”
Succesverhalen: van visie naar praktijk
Irene haalt veel voldoening uit projecten waarbij ze tastbare resultaten ziet. “Bij ProRail heb ik het afgelopen jaar gewerkt aan het mogelijk maken van laden van mobiele werktuigen op de onderstations die de treinen van stroom voorzien. Hiervoor moeten veel technische en juridische obstakels overwonnen worden. De eerste pilot werd afgelopen zomer geopend in Vught. Heel mooi om dan te zien hoe dit in praktijk wordt gebracht.”
Een ander project waar ze trots op is, is de aanbesteding van openbare laadpalen in Amsterdam. “Zo’n aanbesteding is een complex proces waarin je tien jaar vooruit probeert te kijken. Wat heeft de gebruiker in 2033 nodig? Hoe kan de nieuwe concessiehouder verschil maken? Als je dan uiteindelijk de plannen van inschrijvers ziet, dan zie je hoeveel impact je kan maken door de markt uit te dagen.”
De kracht van samenwerking
Voor Irene is samenwerken een essentieel onderdeel van haar werk. “Bij EVConsult werken we met een breed scala aan klanten en partners, zowel opdrachtgevers als partijen uit de sector. Die diversiteit geeft ons de unieke kans om partijen met elkaar te verbinden. Vaak hoor ik dezelfde obstakels bij verschillende organisaties, en door hen met elkaar in contact te brengen, ontstaan verrassende oplossingen.”
Hechte en ondernemende cultuur
Voor Irene is EVConsult de perfecte plek om impact te maken en zichzelf te blijven ontwikkelen. “Wat ik geweldig vind aan EVConsult is de combinatie van een hecht team en een ondernemende cultuur,” vertelt ze. “Iedereen hier wordt gedreven door dezelfde duurzame missie en we staan altijd klaar om elkaar te helpen. Het voelt echt als een groep vrienden die samenwerkt aan iets groots.”
Daarnaast waardeert Irene de ruimte voor eigen initiatieven. “Als je een goed idee hebt of een nieuwe kans ziet, krijg je de vrijheid én de ondersteuning om daarmee aan de slag te gaan. Dat ondernemerschap wordt hier echt aangemoedigd, en dat maakt het werk zo dynamisch en leuk.”
Een markt vol kansen
Hoewel de energietransitie politiek en economisch niet altijd de wind mee heeft, is Irene optimistisch. “Ik geloof in de aanpakkersmentaliteit die ik zie bij bedrijven en organisaties. De transitie naar emissieloos bouwen is complex, maar het biedt ook enorme kansen voor innovatie en samenwerking.”
Start vandaag met jouw ZE-bouwproject
Heeft je organisatie een uitdaging of project op het gebied van schoon en emissieloos bouwen? Irene Overtoom staat klaar om mee te denken. Neem vandaag nog contact met haar op en ontdek hoe jouw organisatie kan bijdragen aan een duurzame bouwsector.