fbpx

De transitie naar elektrisch rijden versnelt, en de logistieke sector speelt hierin een hoofdrol. Tijdens een recente webinar van ElaadNL presenteerden experts de vernieuwde Outlook ‘Elektrisch geladen’, waarin opvallende inzichten naar voren kwamen. Zo verwacht men in 2050 dat 76 tot 95 procent van de trucks elektrisch zal rijden en bestelauto’s zelfs volledig zijn geëlektrificeerd.

De groei brengt ook uitdagingen met zich mee: netcongestie en een tekort aan laadplekken kunnen de ambities in gevaar brengen. Uiteindelijk zal het grootste deel van het wagenpark in 2050 batterij-elektrisch zijn. Het gaat naar verwachting om 1,2 miljoen volledig elektrische bestelauto’s en 150 duizend e-trucks.

Belangrijkste cijfers en inzichten uit het webinar

  • Explosieve groei van elektrisch transport: In 2035 zal naar verwachting 54% van de bestelauto’s en 36% van de trucks elektrisch zijn. Tegen 2050 worden deze cijfers geschat op 100% respectievelijk 85% (midden scenario). Dit betekent een totale energievraag van 18,4 TWh, ofwel 10% van het huidige elektriciteitsverbruik in Nederland.
  • Hotspots en infrastructuuruitdagingen: De grootste laadvraag wordt verwacht in stedelijke en logistieke hubs zoals Rotterdam en Haarlemmermeer. De totale elektriciteitsvraag op bedrijventerreinen loopt op tot bijna 14 TWh in 2050 en behelst daarmee het grootste deel van de logistieke laadvraag.
  • Nieuwe laadlocaties zijn essentieel: 12% van de laadbehoefte voor trucks zal plaatsvinden langs transportcorridors. Dit vereist een forse uitbreiding van snellaadfaciliteiten langs hoofdwegen. Voor bestelauto’s is er een overlap met laadplekken voor personenauto’s, zoals in woonwijken en bij supermarkten.
  • Netcongestie onder controle houden: Tijdgebaseerde laadcontracten en de inzet van stationaire batterijen zijn nodig om het elektriciteitsnet te ontlasten. Dit kan
    transportbedrijven helpen laadkosten te verlagen door vooral ’s nachts te laden.

Oplossingen om de groei te ondersteunen

ElaadNL benadrukt dat een succesvolle transitie vraagt om nauwe samenwerking tussen logistieke ondernemers, netbeheerders en overheden. Netbeheerders moeten prioriteit geven aan verzwaring van infrastructuur in de grootste knelpunten. Ondernemers kunnen hun steentje bijdragen door laadprofielen slim in te plannen en flexibel om te gaan met laadmomenten.

Daarnaast spelen regionale overheden een belangrijke rol bij het creëren van beleid dat duidelijkheid en voorspelbaarheid biedt. Consistentie in regelgeving, zoals de zero-emissie zones, is van groot belang om de markt vertrouwen te geven voor verdere investeringen. EVConsult werkt op dit moment via de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) met 40 gemeenten aan een visie en concreet beleid op het gebied van logistiek.

Samenwerking is cruciaal

ElaadNL roept op tot gezamenlijke actie: “De komende vijf jaar zijn bepalend voor het succes van de elektrificatie. Alleen door slimme technologie, regionale oplossingen en een duidelijke visie op lange termijn kunnen we de uitdagingen het hoofd bieden.”

Michiel consultant

Is jouw logistieke operatie voorbereid?

Met de uitdagingen en kansen die deze transitie biedt, is het essentieel om nu in actie te komen. Laat EVConsult je ondersteunen bij het ontwikkelen van een duurzame laadstrategie. Plan een adviesgesprek en ontdek hoe je klaar kunt zijn voor een elektrische toekomst.