fbpx

2025 wordt een cruciaal jaar. Nieuwe regels en veranderende subsidies zullen de transitie naar elektrisch vervoer meer versnellen dan in 2024 het geval was. De belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje. Plus tips om jouw organisatie hierop voor te bereiden.

De belangrijkste veranderingen volgens EVConsult:

  1. Vanaf 2025 verandert in Nederland veel op het gebied van duurzame mobiliteit in het algemeen en elektrisch rijden in het bijzonder. Zero-emissiezones worden ingevoerd in 14 steden, wat betekent dat voertuigen met uitstoot daar niet meer welkom zijn.
  2. Voor bedrijven met meer dan 100 werknemers geldt al sinds 1 juli 2024 een rapportageplicht over de CO₂-uitstoot van mobiliteit. Aanvullende maatregelen liggen in 2025 in het verschiet.
  3. De uitbreiding van het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) maakt fossiele brandstoffen duurder, waardoor elektrisch rijden steeds aantrekkelijker wordt. Ondertussen gaan subsidies zoals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) verdwijnen, en worden belastingvoordelen voor elektrische auto’s afgebouwd.

Vooruitkijken naar kansen en oplossingen

Ook in 2025 kunnen investeringen in elektrische voertuigen en laadinfrastructuur kostenbesparend werken én bijdragen aan het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. Subsidies, zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA), blijven beschikbaar om deze transitie te ondersteunen. Innovaties en nieuwe regelgeving, zoals de Renewable Energy Directive III (RED III) en het op een andere manier genereren en verhandelen van Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) zullen het speelveld verder transformeren.

Belangrijkste wijzigingen in 2025 (en 2026)

  1. Zero-emissiezones in steden: Tussen 2025 en 2030 komen in 29 steden zero-emissiezones. In welk jaar de zero-emissiezone ingaat, verschilt per stad. Bekijk welke steden een zero-emissiezone krijgen en wanneer de ZE-zone ingaat.
  2. Rapportageplicht werkgebonden mobiliteit: Sinds 2024 zijn werkgevers met meer dan 100 werknemers verplicht om gegevens te verzamelen over de CO₂-uitstoot van zakelijke mobiliteit en woon-werkverkeer. Deze rapportageplicht kan vanaf 2026 tot aanvullende maatregelen leiden als blijkt dat jouw werknemers samen teveel CO2 uitstoten. Bedrijven worden gestimuleerd om duurzame vervoersopties zoals fietsen, openbaar vervoer en elektrische voertuigen te implementeren om hun emissies te verlagen.
  3. Verplichting voor laadinfrastructuur bij gebouwen: Sinds 10 maart 2020 moet er verplicht laadinfrastructuur worden aangelegd bij sommige nieuwbouw en grote renovaties. Vanaf 1 januari 2025 geldt daarnaast een verplichting voor bestaande utiliteitsbouw, zie het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
  4. Uitbreiding Europese emissiehandelssysteem (EU ETS): Vanaf 2025 wordt het Europese emissiehandelssysteem uitgebreid naar wegtransport, waardoor fossiele brandstoffen duurder worden en alternatieven zoals elektrische voertuigen aantrekkelijker.
  5. Duurzaam vrachtvervoer en transport: De verduurzaming van vrachtwagens en bussen wordt verder gestimuleerd via subsidies en technische innovaties. Voor zero-emissievrachtwagens blijven financiële regelingen beschikbaar, zoals de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) en de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).
  6. Hernieuwbare brandstoffen en waterstof: Investeringen in infrastructuur voor hernieuwbare brandstoffen, zoals biobrandstoffen en waterstof, nemen toe. Vanaf 2026 worden er strengere eisen gesteld aan het gebruik van deze brandstoffen voor zware transportmiddelen.
  7. Subsidies en financiële ondersteuning: Er blijven subsidies beschikbaar om de overstap naar elektrische voertuigen te ondersteunen, waaronder de Milieu-investeringsaftrek (MIA).

Financiële wijzigingen voor elektrisch rijden in 2025:

  • Verminderde belastingvoordelen voor elektrische auto’s: In 2025 wordt de bijtelling voor elektrische auto’s verhoogd van 16 naar 17% over een cataloguswaarde tot €30.000. Over de waarde boven €30.000 wordt 22% bijtelling gerekend. Vanaf 2026 verdwijnt de korting volledig, waardoor over de gehele cataloguswaarde 22% bijtelling wordt gerekend.
  • Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor EV’s en PHEV’s: Op dit moment betalen bezitters van een elektrische auto (EV) geen MRB. Voor plug-in hybride auto’s (PHEV) geldt momenteel een korting van 50% op de MRB. Dit zal vanaf 2025 veranderen:
    • EV’s: In 2025 geldt een korting van 75% op de MRB, waardoor bezitters van een elektrische auto 25% van het benzinetarief gaan betalen. Volgens de plannen van de overheid wordt de korting in 2026 verlaagd naar 25%, waarna de korting in 2030 helemaal verdwijnt.
    • PHEV’s: In 2025 geldt een korting van 25% op de MRB, waardoor bezitters van een plug-in hybride auto 75% van het benzinetarief gaan betalen. Vanaf 2026 vervalt de korting volledig.
    • Elektrische bestelauto’s: In 2025 geldt een korting van 75% op de MRB, waardoor bezitters van een elektrische bestelauto 25% van het benzinetarief gaan betalen.
  • Afschaffing bpm-vrijstelling op bedrijfswagens: Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers bij de aanschaf van een bestelauto. Dit betekent dat ondernemers vanaf die datum belasting moeten betalen bij de aankoop van een nieuwe bestelauto. De hoogte van de belasting wordt berekend op basis van de CO₂-uitstoot van het voertuig. Voor volledig elektrische bestelauto’s blijft de vrijstelling bestaan.

Strategieën voor bedrijven en organisaties:

  1. Elektrificatie van het wagenpark: Overweeg de overstap naar elektrische voertuigen (EV’s) om te voldoen aan de aankomende zero-emissiezones en om te profiteren van beschikbare subsidies en belastingvoordelen. Dit vermindert niet alleen de CO₂-uitstoot, maar kan ook kostenbesparend werken op de lange termijn.
  2. Investeren in laadinfrastructuur: Installeer laadpunten op bedrijfsparkeerplaatsen om medewerkers en bezoekers te faciliteren. Dit wordt niet alleen een wettelijke vereiste, maar verhoogt ook de aantrekkingskracht van jouw bedrijf voor EV-rijders. Een goed uitgedachte laadinfrastructuur kan positief uitpakken voor de business case.
  3. Stimuleren van duurzame mobiliteitsopties: Moedig het gebruik van openbaar vervoer, fietsen of deelauto’s aan door middel van vergoedingen of andere prikkels. Dit kan bijdragen aan de reductie van de CO₂-uitstoot en helpt bij het voldoen aan de verplichte CO₂-rapportage.

Conclusie

Met de stijgende kosten van fossiele brandstoffen en strengere regelgeving is nu het moment om actie te ondernemen. Elektrisch vervoer is niet alleen een oplossing voor uitstoot, maar ook een investering in een toekomstbestendige mobiliteitsstrategie. Zorg er dus voor dat je wagenpark en bedrijfsprocessen klaar zijn voor de toekomst.

Hulp nodig bij jullie transitie?

Wil jij weten hoe jouw organisatie kan profiteren van de nieuwste ontwikkelingen in duurzame mobiliteit? Neem contact op met Ivo Jak, voor deskundig advies en begeleiding. Samen brengen we een groenere toekomst dichterbij!