Vandaag gaat de boeken in als de officiële lancering van het VVE Laadloket naar aanleiding van het gepubliceerde persbericht van Enpuls. Het VVE Laadloket wordt gelanceerd door EVConsult en GoodPoint en nemen daarmee het stokje over van Enpuls dat een concept ontwikkelde (VVEEVV) om VvE’s in Nederland te helpen met laadinfrastructuur.
Lees er alles over in onderstaand persbericht (Bron: Enpuls):
——————————————————————————————————————————————
Lancering VVE Laadloket helpt VvE’s met opzetten laadinfrastructuur voor elektrische auto’s
Zo’n 15 procent van alle Nederlandse woningen is onderdeel van een VvE. Nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, is het aan VvE’s om hier de benodigde laadinfrastructuur voor te regelen. Maar in de praktijk blijkt het vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit over de laadinfrastructuur en achterliggende energievoorziening te komen. Enpuls ontwikkelde daarom een concept dat na een succesvolle pilot als ‘VVE Laadloket’ wordt gelanceerd door EVConsult en GoodPoint – specialisten in elektrisch vervoer en laadpunten.
Lastige besluitvorming voor VvE’s
Conceptontwikkelaar Veerle Wijshof was bij Enpuls was al eens betrokken bij een project over plaatsing van zonnepanelen bij VvE’s. “Daar zag ik hoe lastig de besluitvorming kan zijn bij VvE’s over dit soort projecten. Niet alleen om draagvlak te creëren, maar ook om besluiten op juridisch, financieel of technisch gebied te nemen”, vertelt ze.
Om VvE’s te ondersteunen met de realisatie van de benodigde laadinfrastructuur startte Enpuls de pilot ‘VVEEVV’. Hierbij wordt het VvE-bestuur geholpen met informatievoorziening en een enquête onder de leden om zo tot een gemeenschappelijk toekomstbeeld voor de laadinfrastructuur te komen. In de daaropvolgend stap begeleidt een onafhankelijk adviseur het bestuur om een marktpartij te vinden voor de realisatie. Tijdens de pilot bleek het concept goed te werken en was de vraag vanuit VvE’s overweldigend. “We zagen dat de deelnemende VvE’s het heel fijn vonden om op deze manier advies te krijgen en in het proces te worden meegenomen. Binnen twee weken kregen de VvE’s minimaal 60 procent van alle leden mee in de besluitvorming, meestal was het zelfs 80 tot 100 procent”, aldus Wijshof.
Van VVEEVV naar VVE Laadloket
Nu is het tijd voor een volgende stap waarbij Enpuls de pilot ‘VVEEVV’ overdraagt aan de markt. Initiatiefnemers EVConsult en GoodPoint nemen het stokje over en gaan verder onder VVE Laadloket. Zita Koks van EVConsult was betrokken bij de oprichting van VVE Laadloket en ziet veel mogelijkheden: “Er zijn 125.000 VvE’s in Nederland, waarvan ongeveer de helft een eigen parkeerterrein heeft. Met het VvE laadloket willen we de drempel verlagen voor VvE’s om met laadinfrastructuur aan de slag te gaan zodat niets de groei van elektrisch vervoer in de weg staat.” Ook GoodPoint-oprichter Danny Gorter is enthousiast: “Door eerst het draagvlak te peilen en een gezamenlijk toekomstbeeld te schetsen, versnel je het besluitvormingsproces en kan de stap naar realisatie en opschaling van laadinfrastructuur sneller worden gezet.”
VVE Laadloket helpt VvE’s in begeleiding bij het besluitvormingstraject en het benaderen van geschikte marktpartijen om de gekozen laadoplossing te realiseren. Gemeenten kunnen met VVE Laadloket aan de slag om de VvE’s in de gemeente bij te staan met de inrichting van een regionaal laadloket. Gemeente Rotterdam trapt eind juni af met het eerste regionale Laadloket.
Enpuls blijft als partner bij VVE Laadloket betrokken zodat moederbedrijf Enexis zich kan voorbereiden op het mogelijk aanpassen van de energie infrastructuur en de aansluiting.