Veel organisaties investeren onnodig veel in laadinfrastructuur, terwijl dit met slimme oplossingen en betere planning makkelijk te voorkomen is. In dit artikel lees je hoe je met dynamische technieken – zoals load balancing – en een gefaseerde aanpak zowel kosten als netverzwaring kunt vermijden. Tegelijkertijd zorg je ervoor dat alle elektrische voertuigen binnen je bedrijf opgeladen kunnen worden.
Optimaliseer netcapaciteit met dynamische oplossingen
De grootste uitdaging voor veel organisaties is het optimaal benutten van de bestaande netcapaciteit. Investeren in netverzwaring is duur en tijdrovend. Door dynamische oplossingen zoals load balancing toe te passen, kan de beschikbare energie efficiënt worden verdeeld over meerdere laadpunten en over de tijd. Dit zorgt ervoor dat de piekbelasting wordt voorkomen en meer voertuigen kunnen worden opgeladen zonder dat de netcapaciteit wordt overschreden. Zo kunnen organisaties de kosten voor netverzwaring vermijden terwijl ze toch aan de groeiende vraag naar laadpunten voldoen.
Flexibele laadinfrastructuur: schaalbaar en toekomstbestendig
In plaats van direct te investeren in grootschalige laadinfrastructuur, kan het slimmer zijn om de laadcapaciteit in fases uit te breiden. Begin met een basisnetwerk en schaal dit op op basis van de werkelijke laadvraag. Het is cruciaal om infrastructuur zoals bekabeling flexibel te maken, zodat deze in de toekomst kan worden uitgebreid zonder grote investeringen.
Slimme monitoring en gebruiksanalyses
Een andere manier om te voorkomen dat te veel geld wordt uitgegeven aan laadinfrastructuur, is het zo nu en dan monitoren van het daadwerkelijke gebruik. Bijvoorbeeld door één keer per kwartaal in kaart te brengen hoe de laadpunten worden gebruikt, kun je inschatten waar uitbreiding nodig is en waar bestaande laadpunten wellicht onvoldoende worden benut. Hierdoor kun je voorkomen dat onnodige laadpunten worden geplaatst op locaties waar de laadvraag laag is.
Strategische keuzes in laadpunten
Bij de planning van laadinfrastructuur moeten organisaties niet alleen kijken naar de behoeften van vandaag, maar ook naar de verwachtingen voor de toekomst. Door de ingroei van het aantal elektrische auto’s te analyseren en eventueel de vergelijking te maken tussen reguliere laadpunten en snelladers, kunnen ze een weloverwogen beslissing nemen over het aantal en type laadpunten dat nodig is. Snelladers, bijvoorbeeld, zijn een dure oplossing en vaak onnodig voor voertuigen die langere tijd stilstaan. Het gebruik van AC-laadpunten, die voldoende vermogen leveren voor nachtelijke of langdurige laadsessies, is in veel gevallen voldoende en aanzienlijk goedkoper.
Betrek medewerkers en bezoekers in het proces
Een succesvolle implementatie van laadinfrastructuur hangt niet alleen af van de technische mogelijkheden, maar ook van het gebruik ervan door medewerkers en bezoekers. Zorg ervoor dat er duidelijke communicatie is over hoe, wanneer, waar en voor welke laadprijs voertuigen kunnen worden opgeladen. Als je wilt verdienen op je laadpalen zonder je werknemers te zwaar te belasten, kun je zelfs voor verschillende doelgroepen verschillende prijzen instellen.
Belangrijkste tips om overinvestering in laadinfrastructuur te voorkomen:
- Optimaliseer netcapaciteit met load balancing: Verdeel de beschikbare energie efficiënt over meerdere laadpunten om piekbelasting te voorkomen en meer voertuigen te laden zonder netverzwaring.
- Bouw de laadinfrastructuur gefaseerd uit: Begin met een basisnetwerk en breid dit uit op basis van werkelijke laadvraag om onnodige investeringen te vermijden.
- Monitor het gebruik van laadpunten: Breng het laadgedrag met enige regelmaat in kaart om te bepalen waar uitbreiding nodig is en waar laadpunten onvoldoende worden benut.
- Maak strategische keuzes in het type laadpunten: Kies voor reguliere AC-laadpunten, tenzij snelladers echt nodig zijn, om hoge investeringskosten te vermijden.
- Communiceer duidelijk met medewerkers en bezoekers over hoe wanneer en waar voertuigen opgeladen kunnen worden.